Superlatieven - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Merel Janssen - WaarBenJij.nu Superlatieven - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Merel Janssen - WaarBenJij.nu

Superlatieven

Blijf op de hoogte en volg Merel

07 Februari 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Wat een fijn avontuur is dit toch! 

Ik kwam er onder de parasol op het strand achter dat de zon hier 'de andere kant op draait'... van oost via NOORD naar west. Natuurlijk, zuidelijk halfrond! Even niet aan gedacht toen ik mijn strandlaken strategisch in de schaduw dacht te hebben neergelegd :). 

Realiseerde me ook dat ik vrij weinig mee krijg vam het wereldnieuws,  jullie houden me wel op de hoogte toch,  als er iets gebeurt dat ik moet weten? 

Hier weer een logboekje vam de afgelopen dagen:

Maandag 3-2
Hele dag op pad met een stuk of 10 anderen naar de wijnlanden. 25 wijnen geproefd, waarvan de eerste 5  al om half elf 's morgens! Supergezellig, vooral met 3 meiden uit London, Koeweit en Oostenrijk. We hadden een fantastische chauffeur/tourguide, die ons na elke stop van plaats liet wisselen in de bus zodat iedereen elkaar  leerde kennen.  Lekker teut met zijn allen, briljant. 

's Avonds mijn eerste braai (BBQ), joehoe!! In het hostel, met 40 man of zo. Laatste avond in Kaapstad, superafsluiting. Dit was ook meteen mijn afscheid van Becky, en ik vond later die avond een ingepakt armbandje in mijn rugzak, uit Kaapstad. Die moest wel van haar zijn, toch? Dat bleek dus niet zo te zijn...  a secret admirer maybe?   

Ik droom inmiddels in het Engels, ik was mijn geld aan het tellen: two hundred, three hundred, four hundred...  Dindag 4-2

In de Baz Bus (hop on hop off) naar de Garden Route, langs de zuidkust. 350 km tot in Mossel Bay voor 2 nachten, lekker druk en warm in de bus :). Ik kwam in een prachtig hostel terecht,   gebouwd in1864, met een nog mooiere tuin. Superrustig, maar 8 andere gasten. De kamers waren matig maar okee, en ik deelde een 4p-kamer met alleen Hannah uit Louisiana. We hebben wat rondgewandeld in het dorp, even met onze voeten in de oceaan gestaan en in het hostel gegeten.   

Woensdag 5-2
Mijn eerste bezoek aan een wildreservaat,  Botlierskop. 3 uur lang in een grote open fourwheeldrive door een  omheind gebied van 3000 hectare rijden, op zoek naar dieren. Wat was dat gaaf! En mooi! Olifanten gezien, leeuwen, een neushoorn, giraffen (Kameelpaard) , zebra's, bontebok, eland, wildebeast (gnoe), een struisvogel... en vast ook nog dieren die ik niet heb opgenoemd. Wowowow! Genoten, en mooie foto's gemaakt.

's Middags naar het strand, en ' s avonds seafood eten in restaurant King Fisher's. We hebben er een mooie wandeling naartoe gemaakt en nog even staan kijken naar de lucht en de oceaan (zie foto, die is NIET) gefotoshopt! Bij terugkomst nog een wijntje (van wijnhuis 'Fleur de Merle' :) , uit Paarl, hier in de streek) met 4 andere bezoekers en twee locals waarvan 1 zichzelf Legend  noemde... rare snuiters, wel heel gezellig!

Donderdag 6-2
Wandelingetje door de rest van het dorp, lunchen in een lokale bar, en toen wachten op de Baz Bus om mee naar de volgende plek te brengen. Afscheid van Hannah, wat prima was want haar geklaag over dat er daar niks te doen was (en was ze maar in Cape Town gebleven, en "begrijp me niet verkeerd, ik vind het hier heel fijn maar ik zou willen dat ik eerder weg kon dan gepland...")  begon me aardig te irriteren :)
Hop-on de Baz Bus, hop off een uur later en daarna een uur in de shuttlebus naar mijn volgende hostel, Backpacker's Paradise in Oudtshoorn. Wat een schitterende rit door de bergen was dat! Dit was één van de redenen waarom ik naar Oudtshoorn wilde, en het was het waard! 

Ik had een dure 2p- kamer gereserveerd omdat er geen slaapzalen (dorms) beschikbaar waren, maar bij aankomst bleek er bijna niemand te zijn. Dus... voor 9 euro per nacht een 8p- kamer voor mij alleen, in elk geval voor deze nacht (ik blijf hier 2 nachten). 
Vanavond met Natalija van de receptie struisvogelbiefstuk gegeten, mmmm!  Daarna nog een paar potjes poolen met een drankje erbij. Wat gaan de dagen toch snel! 

Morgen ga ik een fietstocht van 54 km door de bergen maken, voornamelijk downhill. Onderweg kom ik van alles tegen waar ik naartoe zou kunnen, zoals grotten, een theetuin, struisvogelfarm, een wildlife ranch... veel om uit te kiezen! het kan zijn dat ik niet zo veel van me laat horen de komende dagen, maar I'll be back!   
   
Xx Merel

P.S. Het meest briljante woord in het Afrikaans tot nu toe: streelpaneel, alias het touchpad op je laptop. Heerlijk, toch?
    
Oh toch nog een extra dagje, vrijdag 7-7:

Vandaag ben ik in mijn eentje de fietstocht gaan maken, van de top van de Swartbergpas terug naar het hostel. De chauffeur die me naar de top bracht bleef de eerste 24 km achter me rijden. Echt, ik heb er geen woorden voor,  die uitzichten! Gelukkig was het 39 graden in de schaduw, met mijn factor 50 die ik elk half uur  opnieuw opsmeerde  ben ik 
nu gefrituurd :)
De eerste 15 km was het onverhard met allemaal losse stenen en hartstikke steil, brrr! Weer een overwinning op mezelf... uiteraard ging mijn moutainbike kapot 1 km nadat ik gedag had gezegd tegen de chauffeur en op eigen houtje verder ging. Hostel gebeld, en half uurtje later was hij al terug met de reservefiets. 
Onderweg ben ik naar de Cango caves (grotten) gegaan, en naar een struisvogelfarm. Lachen zeg, een nekmassage van de struisvogels gekregen en ik heb op de eieren gestaan. Inmiddels had ik 4 liter water achter de kiezen en was ik zo oververhit dat ik de rest van de bezienswaardigheden onderweg heb overgeslagen, om half zes was ik weer terug in het hostel. Weer een schitterende locatie trouwens, en dat voor 9 euro per nacht. 
Vanavond hadden we weer een braai in het hostel, en nu ben ik kapot!! Die bergen zijn best pittig. 

Morgen vertrek ik naar Knysna voor 3 nachten. Tot snel!! 

  • 07 Februari 2014 - 20:37

    Linda:

    Hoi merel

    Wat heb jij het naar je zin zeg, helemaal super om al jouw verhalen te lezen!

    Ik wens je nog super veel plezier! En geniet, geniet, geniet!

    Liefs linda ( vb praktijk uit boxmeer ) :-)

  • 07 Februari 2014 - 21:15

    Jacqueline Visser:

    Ha Merel

    Wat heb ik gelachen, over die verkeerd draaiende zon. Zo herkenbaar! In Nieuwe-Zeeland zat ik elke keer opnieuw in de zon;).
    Goed om te lezen dat je het zo naar je zin hebt. Wereldnieuws? Ach...Plasterk bungelt vanwege afluisteraffaire, de spelen in Sotsji zijn begonnen, het is in NL 10 graden celsius... Niks spannends, dus!

    Groeten
    Jacqueline

  • 07 Februari 2014 - 22:03

    Michelle:

    Hihi, heb je ook nog niet in je doucheputje gekeken? Kolkje draait ook de andere kant op ;)
    Veel plezier in Knysna, mooie lagoon!
    Knuffel van mij!

  • 07 Februari 2014 - 23:06

    Annemarie:

    Oooh dat lijkt me zo leuk, om de zon de andere kant op te zien draaien! Over wereldnieuws gesproken: Philip Seymour Hoffman is helaas dood, maar dat nieuws heeft je wellicht al bereikt. Geniet nog lekker daar! Ook met je wijnvriendinnen ;-)
    liefs van Annemarie

  • 08 Februari 2014 - 08:01

    Kim:

    Wauwwww! Wat een avonturen!
    Heerlijk om te lezen, met als hoogtepunt de Afrikaanse zon... goed verhaal!

    geniet geniet geniet! x

  • 08 Februari 2014 - 10:55

    Annemarie:

    Merel, ik heb ook zoveel plezier met je afspeellijst!

  • 08 Februari 2014 - 20:33

    Janneke:

    Zelfde fietstocht!!! Ik was alleen echt bijna uitgedroogd en dood. Wat ben je een held dat je t in je eentje hebt gered!
    Je verhalen klinken echt baie goed!
    Veel plezier in knysna!

    Xxx

  • 09 Februari 2014 - 15:39

    Yvonne:

    Wauw! Wat heb je al veel dieren gezien.
    Wel stoer van je hoor, zo'n fietstocht in je uppie. Hier gaat alles zijn gangetje.
    Het gewone leventje gaat door. De olympische spelen zijn goed van start gegaan, met goud, zilver en brons voor Kramer, Blokhuijsen en Bergsma. 3 Nederlanders dus.
    Ook goud voor Wust op de 3 km. Verder geen spannende dingen hier tot dusver ;)

    XXXXXX

  • 10 Februari 2014 - 17:34

    Femke:

    Lieve Merel,
    Wat leuk om je verhalen te lezen ! Ik wist niet dat je hieronder kon reageren....
    Wat een super bikkel ben je om z;n fietstocht te maken!! Echte respect!
    Enneh eerst schildpadjes en nu struisvogel..... Je leert echt van alles eten...
    (die schildpadjes had je toch niet gegeten of wel???)

    Voorzichtig met de zon!

    Liefs Femke

  • 11 Februari 2014 - 13:04

    Lieke Van Heumen:

    Wat een gaaaaaaaf avontuur, heel jaloersmakend!!! En je zit gewoon alweer bijna op de helft!!! Die foto met die struisvogels is cool, alsof je een of andere dure bontkraag aan hebt ;-)

    Hier verder alles z'n gangetje (en alles is nog rustig ;-)

    In aanvulling op bovenstaande: nogmaals drie Nederlandse medailles op de 500 meter!
    Oh ja, mocht het je interesseren ;-) oud-minister Els Borst is gisteren overleden, vermoedelijk een niet-natuurlijke dood.

    Genietze daar!!!

    Groetjes Lieke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kaapstad

Zuid-Afrika 2014

Zo lang over gedroomd, en nu is het dan echt zo ver!

Recente Reisverslagen:

06 Maart 2014

Te kort

26 Februari 2014

Het duo herenigd

16 Februari 2014

Hakuna matata

12 Februari 2014

Knuffelkatje

07 Februari 2014

Superlatieven
Merel

Actief sinds 09 Jan. 2014
Verslag gelezen: 235
Totaal aantal bezoekers 6640

Voorgaande reizen:

28 Januari 2014 - 27 Februari 2014

Zuid-Afrika 2014

Landen bezocht: