Knuffelkatje - Reisverslag uit Plettenberg Bay, Zuid-Afrika van Merel Janssen - WaarBenJij.nu Knuffelkatje - Reisverslag uit Plettenberg Bay, Zuid-Afrika van Merel Janssen - WaarBenJij.nu

Knuffelkatje

Blijf op de hoogte en volg Merel

12 Februari 2014 | Zuid-Afrika, Plettenberg Bay

Zaterdag 8-2

Laatste dag in Oudtshoorn, na een voortreffelijk ontbijtje ben ik met twee nederlandse meiden naar de Cango Wildlife Ranch gegaan, waar ze  allerlei programma's hebben om het bestaan van een aantal verschillende dieren te behouden. Fokprogramma's, opvang enz. Kennisgemaakt met flink wat grote poezen (lynxen, cheetahs, witte leeuwen, witte tijgers en hun welpjes) en krokodillen. Als klap op de vuurpijl zijn we nog de volwassen cheetahs gaan aaien, dat was me een ervaring! Als je kleiner dan 1.55m bent mag je niet bij hen, dan zien ze je als snack. Dat bleek toen er een stel kinderen langs rende toen wij ze aan het aaien waren, ze renden allebei als een speer naar die kinderen (achter het hek) toe. Wat een beesten, zeg! We hebben ze wel een kwartier of zo kunnen aaien, en spinnen dat ze deden. Het lijkt bij die grote katten meer op grommen, maar dit zou toch echt spinnen zijn...

's Middags in de bus op weg naar Knysna, ik reis steeds verder richting het oosten, naar Port Elizabeth. In Knysna is een supermooie lagune, de voornaamste reden dat ik ervoor koos om in dit plaatsje te bivakkeren. Inmiddels went het dat het zo rustig is in de hostels, ook hier was ik de eerste twee van de drie nachten in mijn eentje op de slaapzaal. In de tuin van het hostel woont ook een kameleon, cool! Eerste avond wat rondgewandeld door het dorpje en langs het water, en een pizzaatje gegeten aan de haven. 

Zondag 9-2
Bij het ontbijt ontmoet ik twee mannen, Michael en ... (met een hele moeilijke naam, na 2x navragen durfde ik niet meer. Ik houd het maar bij Harry), uit Johannesburg. Michael was opgegroeid in Knysna, dus zo ongeveer een local, en hij en deze vriend waren hier een weekje op vakantie. Of ik die dag met hen mee wilde. Michael ging Harry de omgeving laten zien. Ehh.... zou dit wel veilig zijn? Moet ik dit wel doen? Wat zou mijn moeder hiervan vinden? Even bij de hosteleigenaar nagevraagd, en deze man kwam hier al jaren, was hartstikke gay en was te vertrouwen. Okee... ogen dicht en het diepe in dan maar, want het aanbod klonk heel goed. Daar heb ik geen spijt van gekregen. We zijn in The garden of Eden geweest, een stukje in de beroemde bossen van Knysna, om daar een heerlijke wandeling te maken. Daarna naar Noetzie Beach, een prachtig strand op de plek waar de rivier Noetzie in de oceaan uitkomt. Zwemmen, zonnen, wandelen en genieten van het uitzicht. Ik blijf me verbazen over al die mooie plekken in dit land. Na Noetzie Beach door naar de Heads, dat zijn de twee koppen van de heuvels waartussen het oceaanwater de lagune binnenstoomt. Uiteraard weer voor de uitzichten. Sprakeloos... Bij terugkomst was het vuur al aan voor de braai, waar we een stuk van 1200g beef op hebben gegooid. Ik heb denk ik 150 gram op, die mannen minstens 400g p.p., oef!

Maandag 10-2
Na een beetje uitslapen ben ik lekker langs de winkeltjes bij het water gaan struinen, souvenirtjes, cadeautjes, locale dingetjes (zeggen ze), heerlijk. Tussendoor geluncht, een visje uit de lagune. Bij terugkomst in het hostel had de gepensioneerde franse kok Yann een van de andere bedden in de zaal ingenomen. Heee, dit was MIJN kamer! Haha, zoals ik al zei, je raakt eraan gewend om veel privacy te hebben ;-). Yann bleek hartstikke gezellig, reist ook met de Baz Bus tussen al het jonge volk (ja, daar schaar ik me ook graag onder), en we zijn samen oesters en tapas gaan eten. Oesters is een ander punt waar Knysna om bekend staat, evenals de oudste brouwerij van Zuid-Afrika, Mitchell's brewery.

Dinsdag 11-2 
Het eerste werk 's morgens vroeg was een proeverij regelen bij die brouwerij, mét oesters. Yann kon makkelijk drie keer per dag oesters eten zei hij... ik heb er voorlopig weer even genoeg gehad. Maar wat was dat weer leuk en lekker, 6 verschillende biertjes geproefd. Om 14u allebei een beetje teut weer terug naar het hostel, Yann te voet (heeft onderweg een dutje gedaan op een bankje :D) en ik op de fiets. 's Middags nog even een vers sapje gedronken in de meest lieflijke theetuin die ik ooit ben tegengekomen, en daarna weer in de Baz Bus richting Plettenbergbaai.
Woensdag 12-2 
Vandaag ben ik precies op de helft van mijn reis. Het lijkt aan de ene kant heel lang, omdat je zo veel nieuwe dingen doet en ziet, en aan de andere kant vliegt de tijd voorbij. Over 6 dagen ben ik alweer in Durban met Tamara!
Heerlijk dagje aan het strand vandaag in Plettenbergbaai. Het hostel ligt zo ongeveer óp het strand, en er zitten strandtentjes om de hoek. Het weer is vandaag redelijk, het is droog maar bewolkt. Met 25 graden ideaal strandweer voor mij dus! Lekker niet frituren en/of verbranden. 
Ik was eigenlijk van plan om hier 4 nachten te blijven en vanuit hier dagtripjes te maken naar Tsitsikamma national park, maar er blijkt geen shuttle te rijden hier vandaan, en 40 km enkele reis met de taxi is met toch iets te gortig, ook al kost alles hier niks. Dus verkas ik morgen vroeg in de avond naar Stormsrivier, naar een hostel van waaruit er ook deze trips worden georganiseerd... zeggen ze :) Ondertussen geniet ik hier van (strand)wandelingen en een beetje luieren. Ook wel eens lekker! 

Tot de volgende keer weer, ik denk aan jullie, 
Xx Merel

P.S. De schorpioen zat in het zwembad


  • 13 Februari 2014 - 06:44

    Janneke:

    Geweldig Merel!!!
    Wat een heerlijke reis :)
    Ik geniet met je mee door de mooie verhalen die je schrijft.
    Veel plezier nog en tot gauw!

    Xxx janneke

  • 15 Februari 2014 - 21:08

    Imme:

    Wauw merel, wat een coole verhalen, stuk voor stuk. Je hebt al onwijs veel gezien en gedaan deze 2 weken! Zo herkenbaar hoe gemakkelijk je contacten legt. Grappig hoe je dan kunt optrekken met mensen die je normaal nooit ontmoet zou hebben.
    Geniet van alle natuur en culinaire lekkernijen die ZA te bieden heeft!

    Lfs imme

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Plettenberg Bay

Zuid-Afrika 2014

Zo lang over gedroomd, en nu is het dan echt zo ver!

Recente Reisverslagen:

06 Maart 2014

Te kort

26 Februari 2014

Het duo herenigd

16 Februari 2014

Hakuna matata

12 Februari 2014

Knuffelkatje

07 Februari 2014

Superlatieven
Merel

Actief sinds 09 Jan. 2014
Verslag gelezen: 191
Totaal aantal bezoekers 6639

Voorgaande reizen:

28 Januari 2014 - 27 Februari 2014

Zuid-Afrika 2014

Landen bezocht: