Hakuna matata - Reisverslag uit Addo, Zuid-Afrika van Merel Janssen - WaarBenJij.nu Hakuna matata - Reisverslag uit Addo, Zuid-Afrika van Merel Janssen - WaarBenJij.nu

Hakuna matata

Blijf op de hoogte en volg Merel

16 Februari 2014 | Zuid-Afrika, Addo

Donderdag 13-2

Regen, regen, regen. Nouja, miezeren, de hele dag. Zelfs de regen is hier fijn, voelt een beetje als zijde en het is 25 graden dus helemaal niet erg! Klein beetje uitgeslapen, daarna lekker naar de strandtent om te ontbijten (en voor de WIFI natuurlijk). Echt back to basic is deze vakantie niet, ik vind het fijn dat ik een beetje kan appen en mailen en skypen. Iedereen
in de hostels wordt ook een beetje onrustig als de WIFI kapot is of het anderszins niet doet. Ehh... hoezo verwend? 
Ik raakte nog aan de praat met een gepensioneerd brits koppel, waarvan de man huisarts bleek te zijn geweest. Leuk!! Heel interessant gesprek over de verschillende systemen van gezondheidszorg, en uiteraard over het reizen. 

Daarna de klim naar het stadje geprobeerd, ik werd gewaarschuwd voor brandende kuiten en alles. Viel gelukkig mee, al was het een beste klim. Superleuk stadje met een leuk marktje, vol met snuisterijen weer. Geloof dat ik al wel genoeg souvenirtjes heb... In Plettenberg city hebben ze de lekkerste cupcakes ooit (sorry, Kimmie)! Na het shoppen was het tijd om terug te gaan naar het strand voor een kleine maaltijd, en daarna door naar de volgende locatie, DiJembe backpackers in Stormsrivier. 

Wat een briljante plek. Je moet niet al te vies zijn van dieren en zo, dan is dit 'ecologische'  hostel echt super. Drie honden, twee katten en een geit in de woonkamer bij de open haard, ' s morgens je eigen pannenko3ken bakken voor het ontbijt, de waterpomp die tussen 23u en 8u niet werkt, groenten en fruit uit eigen tuin, paarden in de voortuin als levende grasmaaiers, een ontzettend brak Volkswagenbusje (T1) voor alle vervoer van gasten naar hun dagtripjes, een slaapzaal met 3 bedden boven elkaar, omlijst met boomstammen. 
Bij aankomst werden er meteen pizza's voor de nieuwe gasten besteld, en vielen we middenin een potje weerwolven. Biertjes/wijntjes/ciders erbij, gezellig! Hele leuke dagen gehad met Anna (Finland), Rebecca (Duitsland), Anneke en Caroline (NL). 

Vrijdag 14 februari
Weer regen vandaag, maar dat scheelt ons niks: Anna, Rebecca en ik gaan een ziplinetour doen. Aan een tuigje aan kabels hangen, door Tsitsikamma National parc, over watervalletjes heen. 8 kabels, langste 211 meter, en dat ging soms best hard. Gaaf zeg! Was wel weer tijd voor een beetje actie. 
In het hostel nog een filmpje gekeken bij de open haard, ze maakten popcorn voor ons, lekker knus. 
's Avonds ook nog even met Dion gebeld, extra leuk om elkaar op Valentijnsdag even te spreken! ♥

Zaterdag 15 februari
Vandaag mijn laatste dagje bij DiJembe, ik ga naar 2 parken: Monkeyland en Birds of Eden. In beide parken worden dieren opgevangen die ergens anders (huis of dierentuin) worden weggedaan. Thijmen had gevraagd veel foto's van apen te maken, dus deze zijn voor jou, liefie! Het begon al goed, echt op zijn Afrikaans, de volkswagenbus start alleen als je hem aanduwt... ja ze wisten het niet precies maar het kon zijn dat de accu op de een of andere manier steeds leeg liep. Goh!? Na onderweg nog een keer een 'backtweakie' gekregen te hebben van een paar jongens op straat waren we dan eindelijk op pad. Kom ik daar aan, heb ik 15 rand te weinig bij me voor de entree en accepteert hun betaalsysteem mijn bankpas niet. Natuurlijk! Een aardige Duitse meneer gaf me de 15 rand (1 euro), en zo kon ik toch het park in. Nog geen water en eten, maar goed, ik hoefde maar 3,5 uur te overbruggen. Leuke parken zijn het, en tijdems de rondleiding in Monkeyland ontmoette ik een stel uit Zaandam met zoon en vriendin, met wie ik de rest van de middag optrok. Ik kreeg zomaar een colaatje van ze, en na Birds of Eden was het tijd om op de parkeerplaats te wachten op de Volkswagenbus. Drie kwartier na de afgesproken tijd begon ik een beetje bezorgd te worden, al is dat meestal nergens voor nodig hier. Gebeld naar het hostel:'nee geen zorgen, iemand anders komt je ophalen die daar nu in de buurt is, duurt nog maar een half uurtje of zo!'. Okee, mooi! Een uur en een kwartier later waren ze er :)

Terug in het hostel eindelijk wat eten, en meteen weer de Baz Bus in op weg naar het hostel naast de ingang van Addo Elephant National Parc, The Orange Elephant. In de bus een sympathieke Nieuw-Zeelander (Tom) ontmoet die ook naar dit hostel ging, en meteen maar besloten dat we samen de komende twee dagen dagtripjes gaan maken. We delen een slaapzaal met zijn tweeën,  heel relaxed. Bij binnenkomst in de slaapzaal verdween er een dikke kikker onder mijn bed, maar na de opbeurende opmerking van de eigenaar van het hostel, dat hij alle vliegen en muggen zou vangen, vond ik het al lang gezegend. Een kikker... nog altijd beter dan een slang.

Zondag 16 februari
Zo, wat is het hier warm. 9u 's morgens en al mijn kleding plakt al aan me vast.  Ben ik even blij met de laundry service die ze hier hebben! Morgen doen ze voor 2,67 euro mijn was, hangen ze hek te drogen én vouwen ze hem weer op. 
Vandaag op pad met Tom, lunchen bij een restaurantje verderop, we hebben springbok- en koedoecarpaccio gegeten, lekkerrr. Weer eens even wat anders dan struisvogel ;). Daarna een rondleiding gekregen in een reptilesanctuary, een ontzettend bevlogen jongen die samen met zijn vriendin o.a. reptielen opvangt die gewond of weggedaan zijn, met als doel om ze weer vrij te laten in de natuur, en als ze daar niet geschikt voor zijn ze een zo goed mogelijk leven te geven. Wat een passie. We kregen een rondleiding met zijn tweeën,  van minstens 1,5 uur, en hebben een gekko en een slang vastgehouden. Hiervoor vroeg hij echt belachelijk weinig geld, dus we hebben een kleine donatie gegeven voor zijn opvangcentrum. 
Verder heb ik een beetje in de hangmat geluierd en samen met Tom en Theresa gegeten. Blijft heel cool dat je zo veel nieuwe mensen ontmoet. 

Morgen het Elephant Parc in, de hele dag dus verwacht veel olifanten te zien!!!
Xx voor jullie allemaal


  • 16 Februari 2014 - 22:23

    Myrthe:

    Jaloers op jouw T1-ervaring!!! (En op de rest ;-))

  • 16 Februari 2014 - 23:38

    Janneke:

    Hoe gaaf allemaal!! Enerverender dan de dienst hier ;)
    Genietvan Addo morgen :)
    Xxx

  • 17 Februari 2014 - 09:16

    Imme:

    al wrijvend over mijn streelpaneel waan ik mij in zuid-afrika: stikjaloers!

  • 17 Februari 2014 - 12:06

    Karin :

    Lieve Merel!

    Wat leuk om te lezen wat je allemaal doet! Super mooie foto's ook die je geplaatst hebt. Heel veel plezier nog daar en de groetjes aan Tamara! Jullie oefenen toch zeker samen wel af en toe 'Don't stop me now' he?

    Liefs,
    Karin

  • 17 Februari 2014 - 12:47

    Anselien:

    Merel! Ik lees een aaneenschakeling van hoogtepunten. Hou je dat nog wel vol ;-)
    Geniet er van! En straks ook samen met Tamara. XA

  • 17 Februari 2014 - 13:03

    Matthisj:

    Wat leuk om te lezen allemaal zeg, wat een heerlijk avontuur dit. En nog leuke mensen ontmoet uit Zaandam ook.... Kon ook niet anders toch ;-). Nou geniet er nog van. Groetjes Matthijs

  • 17 Februari 2014 - 13:29

    Yvonne:

    Oh, zou zo graag even met je meekijken daar ;)
    En olifanten....fantastisch!
    Dikke kus!

  • 19 Februari 2014 - 12:43

    Femke:

    Wat een veel mensen leer je kennen! Ben best een beetje jaloers.... Heike vertelt van de skildpadjies en ze kreeg direct heimwee....
    liefs en XXX Femke

  • 19 Februari 2014 - 12:44

    Femke:

    oepsie vertelD natuurlijk....

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Addo

Zuid-Afrika 2014

Zo lang over gedroomd, en nu is het dan echt zo ver!

Recente Reisverslagen:

06 Maart 2014

Te kort

26 Februari 2014

Het duo herenigd

16 Februari 2014

Hakuna matata

12 Februari 2014

Knuffelkatje

07 Februari 2014

Superlatieven
Merel

Actief sinds 09 Jan. 2014
Verslag gelezen: 330
Totaal aantal bezoekers 6634

Voorgaande reizen:

28 Januari 2014 - 27 Februari 2014

Zuid-Afrika 2014

Landen bezocht: